varför bry sig?

Fick frågan varför jag är så arg angående detta med pappa, jag ska ju vara glad över det som hänt, att han blir frisk.
Jag blev helt ställd, varför bryr jag mig om detta? Pappa kommer ju att bli bra.

Det är just det, pappa kommer att bli frisk, han klarar sig, men hade det inte varit för spansk sjukvård så hade min pappa antagligen inte levt idag. Det är det som jag är så arg för, att tack vare den svenska sjukvården så hade jag och mina syskon inte haft en pappa idag. Hur många andra familjer riskerar detta? Hur många andra familjer har råkat ut för detta?
Det är det som är själva poängen med att jag skriver. Känslan av att nästan förlora sin pappa, det behöver inte vara pappa, det kan vara mamma, syskon eller en vän är den värsta känslan jag varit med om, tänker på dem som råkat ut för att det verkligen händer. Jag unnar inte ens min värsta fiende det.

Frågan är då vad som är problemet? Varför blir det så här? Det var någon som sa: ” Jamen, kanske blev det bara fel med din pappa, de kanske bara missade det, kanske ingen annan som råkat ur för det”. Säkert. Och det spelar ju ingen roll, man får inte lov att ”missa” något i sjukvårdsbranschen. Eller? Beror det på dålig utbildning? Nonchalans? Brist på personal? Kanske det är bättre att privatisera hela sjukvårdssystemet i Sverige?

En sak till som jag tänkt på är debatten angående det nya kalla Sverige. Jag tycker det är bra att man tar krafttag mot de fuskisar som finns, men hur många är dem egentligen? Om jag har så ont i ryggen att jag inte kan arbeta men jag blir nekad vård på det aktuella sjukhuset, och om jag inte blir rehabiliterad så anser Försäkringskassan att det minsann inte är något fel på mig så jag kan gott jobba annars inga pengar. Hur går detta ihop? Allt detta sköts av staten och landsting. Galet.
<!--[if !supportLineBreakNewLine]-->
<!--[endif]-->

I dagsläget är det nästan omöjligt att öppna en privat klinik, landsting och stat kontrollerar detta oerhört, bl.a. hur många patienter man får ta emot etc., då får man ställa sig utanför försäkringssystemet och det innebär att dina patienter måste betala för sin vård. Hur många i Sverige är villiga att göra det? Ge det ett par år sedan tror jag många är det, om det ska fortsätta som det gör idag. Då kan ju hela försäkringssystemet slopas. Eller?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0