Svensk sjukvård del 2

Pappa har varit hos privatläkare nu, gick hur bra som helst. Han pratade med pappa i ca två timmar, jag vet för jag väntade i bilen :), inte så kul. Trodde ju att besöket skulle gå snabbt, brukar ju göra det.  När pappa satte sig i bilen var han en annan människa, helt plötsligt blev han så mycket friskare. Anledningen till detta? Jo, han fick svar på alla de frågor som han så länge velat ställa och som har gnagt inom honom. Vad får han göra, vad får han inte göra? Är det verkligen normalt att hosta så mycket efter en stor hjärtoperation? Frågor som han inte skulle fått svar på förrän i slutet av augusti, sex veckor efter operation om han skulle gått till statens sjukhus. De hade inte tid med honom tidigare men den historien har jag redan skrivit om.

Läkaren, som är kardiolog och docent och således vet vad han pratar om, pappa besökte menade att det var på gränsen till tjänstefel att inte ta emot honom på läkarbesök direkt efter hemkomsten.  Detta då efter en sådan här operation där dem bryter upp hela bröstbenet är det viktigt att man får smärtstillande. Pappa har inte fått detta! De har ju inte tid att ta in honom! Han fick ju givetvis smärtstillande i Spanien men de tog ju slut i samband med att vi kom hem. Om man inte äter smärtstillande så kan man inte hosta ordentligt, hosta var för övrigt normalt efter en sådan här operation och således inget nytt för någon kardiolog. Anledningen till att man inte kan hosta är ju den fruktansvärda smärtan i bröstbenet. Då pappa inte kan hosta ordentligt och inte för den delen andas normalt heller leder detta till att hans lungor inte fungerar som de ska. Detta kan leda till lunginflammation samt att delar av lungorna kan sluta fungera helt. Vet dem inte om detta på de statliga sjukhusen?? Helt ofattbart att han inte fått utskrivet smärtstillande! Pappa löper inte bara risk att få sjuka lungor, det kan även samlas vätska i hjärtsäcken!

 Jag blir så arg, jag är så arg, jag skulle kunna ta tangentbordet och slå rakt in i datorn. Men då kan jag inte skriva om pappa och vad han råkat ut för. Och själva grejen med detta är att pappa inte är den enda! Hur många människor i detta land blir behandlade av statens sjukhus på detta viset? Det är fan helt jävla sjukt!


Återkommer nog snart igen...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0